Rozdział 1 
Postanowienia Ogólne 

§ 1 

Fundacja pod nazwą "Fundacja 16 Warszawskiej Drużyny Harcerzy im. Zawiszy Czarnego" zwana dalej "Fundacją", ustanowiona została aktem notarialnym z dnia 16 grudnia 1998 roku, sporządzonym przez notariusza Pawła Błaszczaka z Kancelarii Notarialnej przy ul. Długiej 31 w Warszawie, repertorium A nr 25104/98. 

§ 2 

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o fundacjach (Dz. U. nr 21, poz. 97, tekst jednolity w Dz. U. nr 46 z 1991 poz. 203) oraz niniejszego statutu. 

§ 3 

Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa. 

§ 4 

Fundacja jest powołana do życia na czas nieokreślony. 

§ 5 

Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. 

§ 6 

Fundacja używa nazwy "Fundacja 16 Warszawskiej Drużyny Harcerzy im. Zawiszy Czarnego" lub nazwy skróconej "Fundacja 16 WDH" oraz pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę. Pieczęć może także zawierać znak graficzny Fundacji związany z historycznymi symbolami 16 WDH. Wzór pieczęci zatwierdza Rada Fundacji. 

§ 7 

Fundacja może ustanawiać odznaki i tytuły honorowe oraz przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji. Decyzję podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji działającego w porozumieniu ze środowiskiem byłych harcerzy 16 WDH. 

§ 8 

Ministrem właściwym ze względu na przedmiot działalności Fundacji jest Minister Edukacji Narodowej. 

§ 9 

Językiem Fundacji jest język polski. 

Rozdział 2 
Cele i Zadania Fundacji 

§ 10 

1.     Celem Fundacji jest wspieranie materialne i organizacyjne 16 Warszawskiej Drużyny Harcerzy im. Zawiszy Czarnego (16 WDH). 
2.     Fundacja będzie wspierać 16 WDH w zakresie materialnym, a także organizacyjnym i programowym, promować wysoki poziom obywatelskiego i patriotycznego wychowania harcerzy i kadry instruktorskiej, a także promować system wychowawczy oparty o metodykę harcerską. Fundacja będzie również działać w kierunku organizowania poparcia społecznego na rzecz zbierania funduszy na wyżej wymienione potrzeby, promować działania rodziców harcerzy oraz byłych członków 16 WDH, jak również osób nie związanych z harcerstwem w celu wytworzenia więzi międzypokoleniowej oraz wykreowania nowoczesnego modelu postawy obywatelskiej zgodnego z Przyrzeczeniem i Prawem Harcerskim. Fundacja będzie również wspierać kultywowanie tradycji 16 WDH oraz wspomagać badania nad dziejami harcerstwa i 16 WDH. 

§ 11

1.     Fundacja realizuje swoje cele przez: 

  1. pomoc w uzyskiwaniu i nabywaniu sprzętu obozowego i turystycznego oraz innego potrzebnego w pracy i służbie harcerskiej; 
  2. zapewnianie pomocy finansowej, rzeczowej oraz organizacyjnej w zakresie organizowania obozów, zimowisk, zlotów i innych imprez turystycznych i sportowych, w tym pomoc potrzebującym w pokrywaniu kosztów uczestnictwa; 
  3. pomoc w organizacji innych imprez na rzecz 16 WDH; 
  4. pomoc w finansowaniu jubileuszy oraz innych imprez okolicznościowych związanych z historią harcerstwa i 16 WDH, w tym wspieranie przedsięwzięć kulturalnych i artystycznych z tym związanych; 
  5. nagradzanie nagrodami niepieniężnymi oraz wyróżnieniami osób i organizacji, których działania wspierają cele Fundacji; 
  6. zbiórki i uzyskiwanie środków finansowych oraz rzeczy dla realizacji celów Fundacji oraz 
  7. finansowanie i współfinansowanie wydawnictw 16 WDH, w tym pisma harcerzy 16 WDH "Sulimczyk", a także innych wydawnictw traktujących o dziejach harcerstwa i związanych z 16 WDH. 

2.     Realizując swoje cele Fundacja może współpracować z osobami, organizacjami i instytucjami, których cele zbieżne są z celami działalności Fundacji i zawierać z nimi umowy. Fundacja może także współpracować z podmiotami działającymi w środowisku, w którym realizowane są cele Fundacji, w szczególności z placówkami szkolnymi, kuratoriami oraz innymi placówkami oświatowo- wychowawczymi. 

3.     Fundacja może realizować swoje cele tylko w zgodzie z przepisami polskiego prawa. 

§ 12 

Dla realizacji swoich celów Fundacja może zawierać umowy z polskimi i zagranicznymi osobami fizycznymi i prawnymi strzegąc zasad oszczędności, skromności i uczciwości. 

§ 13 

Fundacja prowadzi statutową działalność zgodnie z planami rocznymi przygotowanymi przez Zarząd i zatwierdzanymi przez Radę Fundacji, o których mowa w § 18 ust. 1 pkt (d). 

 

Rozdział 3 
Majątek Fundacji

 § 14 

1.     Majątek Fundacji stanowi fundusz początkowy w kwocie 1.400 (jeden tysiąc czterysta) złotych wniesiony przez Fundatorów, zwiększany o dochody, o których mowa w ust. 2. 

2.     Majątek Fundacji zwiększają dochody nie pochodzące z działalności gospodarczej, a mianowicie:

  1. środki majątkowe nabyte przez Fundację w toku jej działania; 
  2. spadki i zapisy od osób fizycznych oraz darowizny od osób fizycznych i prawnych - w formie rzeczowej lub pieniężnej, w złotych polskich albo walucie obcej; 
  3. dochody ze zbiórek i imprez publicznych oraz 
  4. pożytki z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw własności Fundacji. 

3.    Za wkład wniesiony na rzecz Fundacji osoby fizyczne lub prawne mogą zostać uhonorowane poprzez wpis do Księgi Honorowej. Postanowienie § 7 Statutu stosuje się odpowiednio. 

4.    Środki trwałe mogą być zbyte, jeśli służy to celom Fundacji i nie jest działalnością gospodarczą. 

5.    W przypadku gdy Fundacja jest wymieniona jako beneficjent w testamencie, złoży ona oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza po stwierdzeniu, że w chwili składania takiego oświadczenia stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe. 

6.    Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym majątkiem. Fundatorzy nie odpowiadają za zobowiązania Fundacji. 

 

Rozdział 4 
Struktura Fundacji 

§ 15 

Organami Fundacji są: 

  1. Rada Fundacji, zwana dalej "Radą"; 
  2. Zarząd 

§ 16 

Do odpowiedzialności Fundacji stosuje się ogólne przepisy prawa polskiego. 

§ 17 

1.    Rada Fundacji składa się z osób pełnoletnich w liczbie od 5 (pięciu) do 16 (szesnastu). Fundatorzy mogą być członkami Rady. 

2.    Fundatorzy wybiorą członków pierwszej Rady na czas nieoznaczony. Po otrzymaniu przez Fundatorów pisemnej akceptacji, wybrana osoba staje się członkiem Rady. W skład Rady Fundacji wejdą osoby powołane przez Fundatorów odrębną uchwałą. 

3.    Po zarejestrowaniu Fundacji członkowie Rady powoływani będą na czas nieoznaczony uchwałami podejmowanymi przez Radę zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 3/4 składu Rady. Po otrzymaniu przez Radę pisemnej akceptacji, wybrana osoba staje się członkiem Rady. 

4.    Członkostwo w Radzie ustaje z chwilą śmierci, wyjazdu za granicę na czas dłuższy niż 1 (jeden) rok, na własną prośbę członka lub wskutek wykluczenia przez Radę większością 2/3 głosów. W takich przypadkach nowego członka powołuje Rada zgodnie z postanowieniem ust 2. 

5.    Każdemu członkowi Rady przysługuje prawo uczestnictwa w posiedzeniach Rady oraz głosowaniach. Każdemu członkowi Rady przysługuje jeden głos. 

6.    Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów przy obecności ponad 1/2 składu Rady, chyba że Statut stanowi inaczej. W przypadku równowagi głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady. 

7.    Posiedzenia Rady zwołuje Prezes Zarządu lub Przewodniczący Rady z inicjatywy własnej, na wniosek Zarządu albo na wniosek więcej niż 1/5 składu Rady. Zwołujący posiedzenie zawiadamia wszystkich członków Rady o czasie i miejscu spotkania listem poleconym, wysłanym nie później niż na 14 dni przed planowaną datą posiedzenia, albo też za pomocą innego skutecznego środka komunikacji gwarantującego zawiadomienie wszystkich członków. Zawiadomienie powinno zawierać proponowany porządek obrad. 

8.    Byli harcerze 16 WDH i inne osoby nie będące członkami Rady mogą brać udział w posiedzeniach Rady na zaproszenie Rady bez prawa głosu. 

9.    Zwyczajne posiedzenia Rady odbywać się będą w styczniu każdego roku. 

10.  Nadzwyczajne posiedzenia Rady będą odbywać się w miarę potrzeb i będą zwoływane w trybie opisanym w ust. 7. 

11.  Na każdym zwyczajnym posiedzeniu Rada wybiera ze swego grona Prezydium Rady w składzie: Przewodniczącego Rady, Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz Sekretarza Rady. Prezydium Rady kieruje posiedzeniami Rady i sporządza protokoły, które następnie przechowywane są przez aktualnego Sekretarza Rady. Członkowie Prezydium sprawują swe funkcje do odbycia kolejnego zwyczajnego posiedzenia Rady i mogą być wybierani do składu Prezydium wielokrotnie. 

12.  Rada wybiera i odwołuje członków Zarządu Fundacji, w tym: Prezesa Zarządu, Zastępcę Prezesa Zarządu oraz Skarbnika, uchwałą podjętą zwykłą większością głosów. Zarząd nie może składać się z osób będących członkami Rady. 

13.  W celu usprawnienia swojej pracy Rada może powoływać Komisje, w skład których mogą wchodzić również osoby spoza Rady. Skład Komisji, jej zadania oraz zasady funkcjonowania Rada określi każdorazowo przy powoływaniu danej Komisji. Wnioski Komisji przyjmuje lub odrzuca Rada w drodze uchwały. 

§ 18 

1.    Do kompetencji Rady należy: 

  1. decydowanie o kierunkach działalności Fundacji oraz określanie sposobów wdrażania celu i zadań Fundacji; 
  2. ocena wypełniania celu Fundacji przez Zarząd, a w szczególności stan pokrycia harcerskich potrzeb 16 WDH; 
  3. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu zgodnie z § 17 ust. 12 oraz powoływanie i wykluczanie członków Rady zgodnie z § 17 ust. 3 i 4; 
  4. uchwalanie rocznego planu finansowego Fundacji przedstawianego przez Zarząd oraz ocena jego wykonania i akceptacja rocznych sprawozdań finansowych Zarządu (udzielenie absolutorium Zarządowi); 
  5. sprawowanie ogólnego nadzoru nad Zarządem oraz udzielanie Zarządowi wytycznych; 
  6. podjęcie uchwały o likwidacji Fundacji, o której mowa w § 20 ust. 2 oraz podjęcie uchwały o podziale pozostałego po likwidacji majątku Fundacji, o której mowa w § 20 ust. 3; 
  7. podjęcie uchwały o zmianach w Statucie Fundacji większością co najmniej 2/3 głosów; 
  8. dysponowanie na wniosek Zarządu środkami trwałymi Fundacji; 
  9. powoływanie Komisji, o których mowa w § 17 ust. 13 oraz przyjmowanie lub odrzucanie wniosków Komisji; 
  10. ustalenie na wniosek Zarządu wysokości wynagrodzenia pracownika administracyjno-finansowego Fundacji, o którym mowa w § 19 ust. 9; 
  11. ustalanie wzoru pieczęci Fundacji, o której mowa w § 6; 
  12. ustanawianie odznak i tytułów honorowych oraz przyznawanie ich osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, zgodnie z § 7; 
  13. zajmowanie stanowiska w innych sprawach Fundacji przedłożonych przez Zarząd lub rozpatrywanych z własnej inicjatywy. 

2.    Członkowie Rady sprawują swe funkcje nieodpłatnie. 

§ 19 

1.    W skład Zarządu wchodzi od 3 (trzech) do 5 (pięciu) członków powoływanych na dwuletnie kadencje z możliwością ponownego wyboru, zgodnie z postanowieniami § 17 ust. 12. Kadencja kończy się z dniem odbycia posiedzenia Rady, na którym Rada udzieli Zarządowi absolutorium za ostatni rok urzędowania. 

2.    Fundatorzy mogą zostać członkami Zarządu. 

3.    W skład pierwszego Zarządu Fundacji wejdą osoby powołane przez Fundatorów odrębną uchwałą.

4.    W przyszłości Zarząd składać się będzie z osób wybieranych przez Radę zgodnie z § 17 ust. 12. 

5.    Zarząd kieruje bieżącą działalnością Fundacji i reprezentuje Fundację na zewnątrz. Zarząd w imieniu Fundacji zawiera umowy, podejmuje zobowiązania finansowe, przyjmuje darowizny, spadki i zapisy oraz składa inne oświadczenia woli. Zarząd sprawuje swoje funkcje kierując się wytycznymi udzielanymi przez Radę zgodnie z § 18 ust. 1 pkt (e). 

6.    Do składania oświadczeń woli lub podejmowania finansowych zobowiązań w imieniu Fundacji upoważnionych jest dwóch członków Zarządu działających łącznie. 

7.    W przypadku, gdy członek Zarządu nie może sprawować swojej funkcji z powodu śmierci, długotrwałej choroby, wyjazdu za granicę lub składa dymisję albo jest odwoływany przez Radę, Zarząd może wybrać innego członka, który sprawowałby funkcję do czasu powołania przez Radę nowego członka. 

8.    Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności nie mniej niż trzech członków Zarządu. W przypadku równowagi głosów decyduje głos Prezesa Zarządu lub, w razie jego nieobecności, głos Zastępcy Prezesa Zarządu. 

9.    Członkowie Zarządu sprawują swe funkcje nieodpłatnie. W razie potrzeby i o ile środki finansowe Fundacji na to pozwolą, Zarząd może zatrudnić pracownika administracyjno-finansowego, którego wynagrodzenia ustali Rada zgodnie z § 18 ust. 1 pkt (j). 

Rozdział 5 
Postanowienia końcowe 

§ 20 

1.    Fundacja podlega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub gdy środki finansowe i majątek Fundacji zostaną wyczerpane. 

2.    Likwidacja następuje w drodze uchwały Rady podjętej większością co najmniej 3/4 głosów przy obecności co najmniej 4/5 składu Rady. Likwidatorami będą członkowie ostatniego Zarządu, chyba że Rada postanowi inaczej. 

3.    Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie rozdysponowany zgodnie z uchwałą Rady na potrzeby 16 WDH w zakresie sprzętu i wyposażenia harcerskiego. 

4.    Fundacja zawiadomi Ministra Edukacji Narodowej o likwidacji Fundacji. 

§ 21 

Zmiany w Statucie Fundacji mogą być dokonywane przez Radę z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu w trybie opisanym w art. 18 ust. 1 pkt (g). Wyrażając zgodną wolę przyjęcia niniejszego Statutu Fundatorzy złożyli poniżej swoje podpisy: 

 

FUNDATORZY: 
Andrzej Pawłowski 
Jerzy Marczak 
Paweł Burakowski 
Marek Gajdziński 
Lesław Kuczyński 
Robert Borzęcki 
Lech Najbauer